Socialt ansvar

Socialt ansvarstagande – En hjärtefråga för oss på AD Company

Socialt ansvarstagande är en av våra hjärtefrågor och har varit en grundläggande hörnsten för oss under många år. För oss handlar CSR inte bara om att be om certifikat eller få underskrivna uppförandekoder. Det handlar om att verkligen förstå och engagera oss i våra leverantörers verklighet och på riktigt ta ansvar för de människor vi arbetar med.

Därför går vi ett steg längre. Förutom de sociala revisioner vi genomför på våra producenter, åker vi själva till deras fabriker och kontrollerar förhållandena på plats. Vi vill inte bara checka av att allt är korrekt, utan vi ser till att förstå de verkliga utmaningarna, och därmed kan vi arbeta tillsammans i en utvecklingsprocess.

Vår omtanke om människor i våra asiatiska importländer är inte bara något vi gör för att uppfylla krav. Det är en självklarhet, för att vi bryr oss. Det är en del av vår affärsfilosofi och något vi vill att ditt varumärke också ska stå för. För oss är det inte bara en fråga om etik – det handlar om att skapa långsiktiga relationer med de vi arbetar med, så att vi tillsammans kan få till en kostnadseffekt, kvalitativ produktion, som är säker, hållbar och trygg för samtliga inblandade.

Vi är djupt engagerade i vårt CSR arbete och det är ett av de första kriterierna vi undersöker vid nya leverantörskontakter. När vi hittar en ny, möjlig leverantör sätter vi oss ner och presenterar vårt CSR-program. Ibland kan det uppstå tolkningsfrågor och diskussioner kring vad som ska gälla – nationell lagstiftning eller ILO*?. Utgångspunkten är alltid att den lag eller regel som främjar syftet bäst är den vi följer. Sedan skrivs vår Code of conduct under. Härefter får leverantören en checklista inför kommande CSR-inspektion. Självklart är vi med vår långa erfarenhet behjälpliga med handlingsplan för att förbättra arbetet. Fabrikerna gör en intern revision som en kartläggning och förberedelse inför den externa revisionen som poängsätts. Sedan följer inspektion av en extern revisor. Här är det viktigt att ha kunskap om vem man ska välja för att minimera risk för mutor och korruption. Den sociala revisionen pågår i en hel dag och består bland annat av intervjuer av ledningsgrupp och anställda. Kontroll av löner, övertid, brandskydd, arbetsmiljö och förekomst av barnarbete m.m. Även om revisionen är godkänd tar vi fram en förbättringsplan med åtgärdspunkter som ledningen bekräftar ska efterföljas. En godkänd leverantör kan emellertid inte luta sig bakåt. Inom två år krävs en ny självutvärdering. Dessutom gör vi stickprovskontroller mellan varven. Godkänns inte revisionen tas processen om med ny revisor. Skulle leverantören ändå inte leva upp till våra krav avbryts samarbetet, om vi inte med sannolikhet gränsande till visshet kan anta att en ny runda kommer att resultera i godkänd revision. Sammanfattning av AD companys Code of Conduct.

• Efterlevnad: Leverantören förbinder sig att följa överenskomna regler, lagar och konventioner (ILO*, FN-konventioner och industristandarder).

• Barnarbete: Barnarbete definierat utifrån FN konventioner och ILO får inte förekomma. Det är också viktigt att ungdomar mellan 15-17 år inte utför arbete som en vuxen.

• Föreningsfrihet/kollektivavtal: Anställda ska ha rätten att organisera sig samt bli medlemmar i fackföreningar. Företaget ska ha en öppen inställning till fackföreningsarbete.

• Diskrimineringsförbud: Leverantörer ska stödja mänskliga rättigheter varför diskriminering utifrån ras, nationalitet, hudfärg, religion, kön, politisk uppfattning, sexuell läggning, medlemskap i fackförening, social status eller funktionsnedsättning är förbjuden.

• Ersättning: Anställdas löner ska åtminstone uppfylla landets lagstadgade minimumlön. Visar det sig att den inte går att leva på uppmanas leverantören att höja lönerna.

• Arbetstid: Arbetstiden får inte överstiga 48 timmar i veckan annat än i undantagsfall. Anställda har rätt till minst en ledig dag i veckan.

• Säkerhet och hälsa: Leverantören ska eftersträva och upprätthålla en så säker och hälsosam arbetsplats som möjligt och därför arbeta aktivt för att reducera risken för olyckor.

• Tvångsarbete: Inget arbete får utföras ofrivilligt eller utifrån tvång. Arbetsrättslagar och regler måste följas.

• Miljöhänsyn: AD companys leverantörer ska allra helst ha ett miljöledningssystem. Har man inte det ska man åtminstone ha en miljöpolicy och kunna visa hur man arbetar för bättre miljöhänsyn.

• Management system: Leverantörer ska kunna visa ett system för hur de tar ansvar för och uppfyller vår Code of conduct. Man ska även arbeta mot alla former av mutor, korruption och utpressning. * Internationella arbetsorganisationen (ILO) är FN:s fackorgan för sysselsättnings- och arbetslivsfrågor, vilka har som mål att bekämpa fattigdom och främja social rättvisa.

Ladda ner folder här