• REACH
  • CSR
  • Miljö
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • LEDIG TJÄNST
  • Logga in
  • Meny
AD Company
  • Produkter
  • NYHETER
  • Fraktfritt vid order över 5000 kr
  • AD trade
Sök

AD brella

  • Paraplyer
  • Kompaktparaplyer
  • Standardparaplyer
  • Golfparaplyer
  • Digitaltryckta paraplyer

AD carry

  • Bomullskassar
  • Eko / Fairtrade / Återvunnen bomull
  • Jutebagar
  • Non Woven-kassar
  • Polyester, PP woven, R-PET woven

AD work

  • Blockomslag
  • A7 storlek
  • A6 storlek
  • A4 storlek

AD care

  • Brandskydd
  • CE godkända reflexvästar
  • Första hjälpen
  • Digitaltryckt brandfiltsfodral
  • Powerbank

AD trade

  • Logoband
  • Logoband Tillbehör
  • Logobandssortiment
  • Logoband Lager
  • Bagageband
  • Pins
  • Bagagetags

Brassestolar

  • Brassestol - Special
  • Brassestol - Lager

Materialinformation

  • Non woven
  • Ekologisk odlad bomull
  • Standard bomull
  • Fair trade certifierad bomull
  • Återvunnen bomull
  • Jute
  • Polyester
  • Akryl

Kampanj och outlet

  • AD carry Kassar
  • AD work produkter
  • AD care produkter
  • AD work Skrivböcker

CSR

Ett lågt
pris har
också
ett pris

Upptäck mer

En CSR-expert hävdade för en tid sedan att företag måste sluta att bara prata om CSR. Att det nu var dags att kavla upp ärmarna, dra på sig arbetskläderna och börja agera. Annars var det risk för att kunder och konsumenter stängde plånböckerna. Men lugn, på AD company har vi under 15 år slitit ut ett par blåställ i vårt CSR-arbete.

CSR betyder, som de flesta nog nu vet, Corporate Social Responsibility. Eller på svenska; ett företags samhällsansvar. För svenska företag med lokal verksamhet kan det innebära att man engagerar sig på orten eller bidrar till nationella förbättringar. För oss som samarbetar med leverantörer i Asien handlar det främst om att ta ett ansvar för våra leverantörers anställda. Det är ett idogt arbete. Självklart har vi kommit en bra bit på väg. Men lika självklart stöter vi fortfarande på problem och utmaningar. Att arbeta med CSR i en demokrati är en sak, att göra det i diktaturer eller samhällen med mycket bristfällig demokrati en helt annan. Vi har dock under åren lärt oss att det gäller att stå fast vid sitt ord. Har man ställt krav som måste uppfyllas för ett fortsatt samarbete, får man inte darra på manschetten. Uppfylls inte kraven avbryts samarbetet. Oftast behöver det inte gå så långt. Istället startas ett förbättringsarbete.

För dig som kund innebär naturligtvis våra ansträngningar att du inte riskerar att svärta ner ditt eller din kunds varumärke. Du slipper reportrar som sticker mikrofoner under näsan på dig med frågor om hur långt man får gå i jakten på ett lågt pris. Du kan dessutom använda ditt samarbete med oss som försäljningsargument mot din kund. Vi är bl a verifierade i socialt ansvarstagande enligt ISO 26000.

För som alla vet; ett för lågt pris har också alltid ett pris.

Ett pris som kan kosta såväl affärer och varumärke som människors liv och hälsa.
Det kommer vi aldrig vara beredda att betala.

CSR - så fungerar det i praktiken

Vad är en Code of Conduct?

Hur går egentligen CSR-arbetet till och vad innehåller en Code of Conduct, en uppförandekod? Vi försöker skingra dimmorna och reda ut begreppen. Det kan vara bra att kunna när dina kunder frågar.

Vi brinner för vårt CSR arbete. Du kan känna dig trygg när du handlar hos oss.

När vi hittar en ny, möjlig leverantör som vi anser kan leva upp till våra krav på kvalitet, pris och socialt ansvar, sätter vi oss ner och presenterar vårt CSR-program. Ibland kan det uppstå tolkningsfrågor och diskussioner kring vad som ska gälla – nationell lagstiftning eller ILO*?. Utgångspunkten är alltid att den lag eller regel som främjar syftet bäst är den vi följer. Sedan skrivs vår Code of conduct under. Härefter får leverantören en checklista inför kommande CSR-inspektion. Självklart är vi med vår långa erfarenhet behjälpliga med handlingsplan för att förbättra arbetet. Fabrikerna gör en intern revision som en kartläggning och förberedelse inför den externa revisionen som poängsätts. Sedan följer inspektion av en extern revisor. Här är det viktigt att ha kunskap om vem man ska välja för att minimera risk för mutor och korruption. Den sociala revisionen pågår i en hel dag och består bland annat av intervjuer av ledningsgrupp och anställda. Kontroll av löner, övertid, brandskydd, arbetsmiljö och förekomst av barnarbete m.m. Även om revisionen är godkänd tar vi fram en förbättringsplan med åtgärdspunkter som ledningen bekräftar ska efterföljas. En godkänd leverantör kan emellertid inte luta sig bakåt. Inom två år krävs en ny självutvärdering. Dessutom gör vi stickprovskontroller mellan varven. Godkänns inte revisionen tas processen om med ny revisor. Skulle leverantören ändå inte leva upp till våra krav avbryts samarbetet, om vi inte med sannolikhet gränsande till visshet kan anta att en ny runda kommer att resultera i godkänd revision.

Sammanfattning av AD companys Code of Conduct.

• Efterlevnad: Leverantören förbinder sig att följa överenskomna regler, lagar och konventioner (ILO*, FN-konventioner och industristandarder).

• Barnarbete: Barnarbete definierat utifrån FN konventioner och ILO får inte förekomma. Det är också viktigt att ungdomar mellan 15-17 år inte utför arbete som en vuxen.

• Föreningsfrihet/kollektivavtal: Anställda ska ha rätten att organisera sig samt bli medlemmar i fackföreningar. Företaget ska ha en öppen inställning till fackföreningsarbete.

• Diskrimineringsförbud: Leverantörer ska stödja mänskliga rättigheter varför diskriminering utifrån ras, nationalitet, hudfärg, religion, kön, politisk uppfattning, sexuell läggning, medlemskap i fackförening, social status eller funktionsnedsättning är förbjuden.

• Ersättning: Anställdas löner ska åtminstone uppfylla landets lagstadgade minimumlön. Visar det sig att den inte går att leva på uppmanas leverantören att höja lönerna.

• Arbetstid: Arbetstiden får inte överstiga 48 timmar i veckan annat än i undantagsfall. Anställda har rätt till minst en ledig dag i veckan.

• Säkerhet och hälsa: Leverantören ska eftersträva och upprätthålla en så säker och hälsosam arbetsplats som möjligt och därför arbeta aktivt för att reducera risken för olyckor.

• Tvångsarbete: Inget arbete får utföras ofrivilligt eller utifrån tvång. Arbetsrättslagar och regler måste följas.

• Miljöhänsyn: AD companys leverantörer ska allra helst ha ett miljöledningssystem. Har man inte det ska man åtminstone ha en miljöpolicy och kunna visa hur man arbetar för bättre miljöhänsyn.

• Management system: Leverantörer ska kunna visa ett system för hur de tar ansvar för och uppfyller vår Code of conduct. Man ska även arbeta mot alla former av mutor, korruption och utpressning.

* Internationella arbetsorganisationen (ILO) är FN:s fackorgan för sysselsättnings- och arbetslivsfrågor, vilka har som mål att bekämpa fattigdom och främja social rättvisa.

Ladda ner vår CSR folder

Ladda ner vår CSR folder

Dela

AD Company

    Produktkategorier

    • AD brella
    • AD work
    • AD care
    • AD carry

    AD company

    • Kontakta oss
    • Leveransvillkor
    • Generella villkor
    • Miljöpolicy
    • Integritetspolicy
    • EU försäkran om överensstämmelse

    Så handlar du

    • Guide om hur du handlar på webben

Bli ny kund hos AD company

Registrera dig som ny kund här! Vi säljer dock endast till återförsäljare av profil- och presentreklam.

Alla priser exklusive moms

AD company Sweden AB, Box 3039, Grossistgatan 12, SE-550 03 Jönköping Sweden Tel: +46 (0) 36 18 85 85 info@adcompany.se

Meny
  • Logga in
  • Produkter
    • AD brella
      • Paraplyer
        • Kompaktparaplyer
        • Standardparaplyer
        • Golfparaplyer
      • Digitaltryckta paraplyer
    • AD carry
      • Bomullskassar
      • Eko / Fairtrade / Återvunnen bomull
      • Jutebagar
      • Non Woven-kassar
      • Polyester, PP woven, R-PET woven
    • AD work
      • Blockomslag
      • A7 storlek
      • A6 storlek
      • A4 storlek
    • AD care
      • Brandskydd
      • CE godkända reflexvästar
      • Första hjälpen
      • Digitaltryckt brandfiltsfodral
      • Powerbank
    • AD trade
      • Logobandssortiment
      • Logoband
        • Logoband Tillbehör
      • Logoband Lager
      • Bagageband
      • Pins
      • Bagagetags
    • Brassestolar
      • Brassestol - Special
      • Brassestol - Lager
    • Materialinformation
      • Non woven
      • Ekologisk odlad bomull
      • Standard bomull
      • Fair trade certifierad bomull
      • Återvunnen bomull
      • Jute
      • Polyester
      • Akryl
    • Kampanj och outlet
      • AD carry Kassar
        • AD work produkter
      • AD care produkter
      • AD work Skrivböcker
  • NYHETER
  • REACH
  • CSR
  • Miljö
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • LEDIG TJÄNST
  • Fraktfritt vid order över 5000 kr
  • AD trade
  • Logga in