Vår hållbarhetsresa

Hållbarhet har alltid varit en del av vår identitet. Men det har aldrig handlat om att samla certifikat, utan om att ta ett större ansvar – att vara på plats och se verkligheten med egna ögon. Därför har vi under alla år personligen besökt våra leverantörer och byggt relationer som gör att vi kan vara helt trygga med att allt står rätt till även bakom pappret med stämplar.

I början av
2000-talet valde vi att diplomeras enligt Svensk Miljöbas som ett sätt att strukturera och tydliggöra vårt miljöarbete. Det som från början fokuserade på den egna verksamheten har vi sedan dess utvecklat till ett heltäckande system som omfattar hela värdekedjan och som även inkluderar socialt ansvarstagande i leverantörskedjan. Vi arbetar med tydliga mål för bland annat inköp, frakter, återvinning och avfall och följer upp utvecklingen årligen genom interna avstämningar och externa revisioner.

Redan
2004 skrev vi vår första hållbarhetsrapport. Vi gick tidigt i bräschen för CSR (Corporate Social Responsibility) och arbetade aktivt med frågor som på den tiden långt ifrån var självklara i alla produktionsländer – som säkra brandutgångar, rimliga arbetstider och korrekt övertidsersättning.
Som ett led i detta tog vi fram en egen CSR-handbok med vår Code of Conduct som grund och spred vårt budskap: "Ett lågt pris har också ett pris.” För att säkerställa att den verkligen nådde ut översatte vi även handboken till kinesiska. Under många år arbetade vi intensivt med interna inspektioner, kulturfrågor och långsiktigt förbättringsarbete.

År
2011 genomförde vi vår första externa revision inom socialt ansvarstagande, och sedan dess har vi årligen granskat våra fabriker – både genom interna uppföljningar och oberoende externa kontroller. På senare år har detta arbete förstärkts ytterligare genom vårt medlemskap i BSCI/Amfori, där våra leverantörer följs upp enligt internationella riktlinjer för arbetsvillkor och etiskt ansvar.

Nästa stora steg togs
2014 då vi genomförde en fullständig inventering av vårt produktlager utifrån kemikalieinnehåll.
I samarbete med vår kemikaliekonsult har vi därefter aktivt testat våra produkter i professionella laboratorier – inte enbart enligt standardkrav, utan med anpassade analyser baserade på varje produkts unika material och riskprofil. Vi arbetar med en fördjupad och förebyggande analys – där vi inte bara tar hänsyn till dagens regelverk, utan även morgondagens.

Vårt långsiktiga arbete började också uppmärksammas externt.
2015 blev vi utsedda till Årets leverantör av Promotionbranschen.

2017 vann vi utmärkelsen Årets Initiativ av Jönköpings kommun. En del av motiveringen löd "AD company är ett företag i tiden som tydligt visar att det går att bygga affärsmässig framgång på hållbarhet och socialt ansvarstagande".

Vi fortsatte i samma riktning och fördjupade vårt arbete med spårbarhet. De flesta av våra leverantörer har vi samarbetat med i decennier. Det underlättar när det ställs högre krav på ökad transparens. I slutet av
2022 fördjupade vi ansvaret och inkluderade även aktörer bakom råvaror och komponenter, inte bara huvudproducenten. Det gör att vi får bättre insikt, starkare kontroll och större möjlighet att påverka varje steg – från råvara till färdig produkt.

2023 påbörjade vi en komplett klimatberäkning för hela vår verksamhet genom GHG-motoden (Greenhouse Gas Protocol), och vi följer nu klimatpåverkan för varje enskild produkt årligen enligt GHG-protokollets tre scope.

Under
2024 började vi fasa ut standardmaterial och väljer i stället återvunnet material för alla nya inköp – en konkret insats som sänker vårt klimatavtryck och tar vårt ansvarstagande ytterligare ett steg framåt.

2025 tar vi ytterligare ett viktigt steg: vi blir den första importören i Sverige – och troligen i Europa – som lagerhåller PFAS-fria paraplyer, tillverkade av återvunnet material.
Forskningen lämnar inga tveksamheter: PFAS innebär dokumenterade risker för både människors hälsa och miljön — och det tar vi på största allvar.

Vi väntar inte på lagstiftning eller långdragna beslut. Vi agerar nu – precis som vi alltid gjort i varje del av vårt hållbarhetsarbete.

Mvh AD company
- Ett klokare val

Hållbarhet har alltid varit en del av vår identitet. Men det har aldrig handlat om att samla certifikat, utan om att ta ett större ansvar – att vara på plats och se verkligheten med egna ögon. Därför har vi under alla år personligen besökt våra leverantörer och byggt relationer som gör att vi kan vara helt trygga med att allt står rätt till även bakom pappret med stämplar.I början av 2000-talet valde vi att diplomeras enligt Svensk Miljöbas som ett sätt att strukturera och tydliggöra vårt miljöarbete. Det som från början fokuserade på den egna verksamheten har vi sedan dess utvecklat till ett heltäckande system som omfattar hela värdekedjan och som även inkluderar socialt ansvarstagande i leverantörskedjan. Vi arbetar med tydliga mål för bland annat inköp, frakter, återvinning och avfall och följer upp utvecklingen årligen genom interna avstämningar och externa revisioner.Redan 2004 skrev vi vår första hållbarhetsrapport. Vi gick tidigt i bräschen för CSR (Corporate Social Responsibility) och arbetade aktivt med frågor som på den tiden långt ifrån var självklara i alla produktionsländer – som säkra brandutgångar, rimliga arbetstider och korrekt övertidsersättning.Som ett led i detta tog vi fram en egen CSR-handbok med vår Code of Conduct som grund och spred vårt budskap: "Ett lågt pris har också ett pris.” För att säkerställa att den verkligen nådde ut översatte vi även handboken till kinesiska. Under många år arbetade vi intensivt med interna inspektioner, kulturfrågor och långsiktigt förbättringsarbete.År 2011 genomförde vi vår första externa revision inom socialt ansvarstagande, och sedan dess har vi årligen granskat våra fabriker – både genom interna uppföljningar och oberoende externa kontroller. På senare år har detta arbete förstärkts ytterligare genom vårt medlemskap i BSCI/Amfori, där våra leverantörer följs upp enligt internationella riktlinjer för arbetsvillkor och etiskt ansvar.Nästa stora steg togs 2014 då vi genomförde en fullständig inventering av vårt produktlager utifrån kemikalieinnehåll.I samarbete med vår kemikaliekonsult har vi därefter aktivt testat våra produkter i professionella laboratorier – inte enbart enligt standardkrav, utan med anpassade analyser baserade på varje produkts unika material och riskprofil. Vi arbetar med en fördjupad och förebyggande analys – där vi inte bara tar hänsyn till dagens regelverk, utan även morgondagens.Vårt långsiktiga arbete började också uppmärksammas externt. 2015 blev vi utsedda till Årets leverantör av Promotionbranschen.2017 vann vi utmärkelsen Årets Initiativ av Jönköpings kommun. En del av motiveringen löd "AD company är ett företag i tiden som tydligt visar att det går att bygga affärsmässig framgång på hållbarhet och socialt ansvarstagande".Vi fortsatte i samma riktning och fördjupade vårt arbete med spårbarhet. De flesta av våra leverantörer har vi samarbetat med i decennier. Det underlättar när det ställs högre krav på ökad transparens. I slutet av 2022 fördjupade vi ansvaret och inkluderade även aktörer bakom råvaror och komponenter, inte bara huvudproducenten. Det gör att vi får bättre insikt, starkare kontroll och större möjlighet att påverka varje steg – från råvara till färdig produkt. 2023 påbörjade vi en komplett klimatberäkning för hela vår verksamhet genom GHG-motoden (Greenhouse Gas Protocol), och vi följer nu klimatpåverkan för varje enskild produkt årligen enligt GHG-protokollets tre scope.Under 2024 började vi fasa ut standardmaterial och väljer i stället återvunnet material för alla nya inköp – en konkret insats som sänker vårt klimatavtryck och tar vårt ansvarstagande ytterligare ett steg framåt.2025 tar vi ytterligare ett viktigt steg: vi blir den första importören i Sverige – och troligen i Europa – som lagerhåller PFAS-fria paraplyer, tillverkade av återvunnet material.Forskningen lämnar inga tveksamheter: PFAS innebär dokumenterade risker för både människors hälsa och miljön — och det tar vi på största allvar.Vi väntar inte på lagstiftning eller långdragna beslut. Vi agerar nu – precis som vi alltid gjort i varje del av vårt hållbarhetsarbete.Mvh AD company - Ett klokare val